2009. december 13., vasárnap

Tűz 7 - 8.

"Ünnepi teríték"-
Terítő készítése dugónyomattal
Jó étvágyat!


Egy újfajta technika, anyagmegmunkálási technikával ismerkedtek a gyerekek.
A foglalkozás előtt babáknak terítettünk ünnepi asztalt.



Majd fehér textilekre - ízlésükre bízva különböző színekkel- dugónyomattal díszítettek.



Megbeszéltük, hogy milyen formák vannak a dugókon (háromszög, négyzet, téglalap, kör ),megnevezték a festékek színeit. Érdekes volt, ahogy a textilre kezdtek festeni, a nedvesedő anyagot a dugó kissé felemelte, ezért óvatosan kellett lefogni közben a terítőt.


Munka közben énekeltük a Luca napi dalokat...



"A  Tűz és Víz kölcsönhatása"


Tapasztalatot szereztünk arról, hogy a tűz felmelegíti a vizet, a víz eloltja a tüzet.
Először megszámláltuk, mennyi porcelán tál van. Nagyságbeli viszonyításokat tettünk, melyik a kisebb, nagyobb, ugyanolyan méretű. Melyikből van több, a kisebb vagy nagyobb tálból? Melyiknek van párja? Egymás mellé helyeztük. Mindkét kisebb edényt háromnegyedig töltöttem hideg vízzel, itt Pepő irányította a pontosságot. Megállapította, hogy a víz magasságából látjuk, hogy ugyanannyi víz van bennük. A legnagyobb tálat üresen hagytuk. Felhúzott ruhaujjal mindenki belepancsolhatott a vízbe, megállapítottuk, hogy hideg.



Ezután felöltöztünk és kimentünk a tűzrakó helyhez. A bográcsba áttöltöttem a hideg vizet, majd az állványra helyeztem. Felidéztük a tűzgyújtás helyes szabályait, majd alágyújtottam a farakásnak. Kevés gyereknek van otthon bográcsa, így nem is igazán tudták mire való, hogy lehet benne főzni.



Figyeltük a tűz lobogását, majd a felszálló gőzt. Megbeszéltük, hogy azért látjuk a gőzölgést, mert a víz melegszik, és a levegő hidegebb, mint a víz gőze.


Ezután locsolókannából a parázsra öntöttem a vizet. A látottakat megbeszéltük. ( Sistergett, gőz keletkezett, füstölt, elaludt a tűz, miért aludt el?)
Fogókesztyűvel amiről megállapították, hogy páros, visszaöntöttem a tálba a forró vizet.



Odabent lázmérő segítségével néztük meg a hőfokot, beszélgettünk mit mutat ? Előbb 40 fokig szaladt a higany, megbeszéltük, hogy a mi testhőmérsékletünknél ez már komoly lázat jelentene. A műanyag poharakkal a harmadik, a legnagyobb üres tálba átmeregették mindkét edényből a vizet. Kezükkel kavarva megtapasztalták, hogy langyos lett. Felidéztük, hogy otthon a mosdók csaptelepei keverik össze a hideg, meleg vizet, ezek keverő csapok. Az óviban langyos víz folyik.
 Megpróbáltuk a nagy tálból csak az egyik kisebbe visszatölteni a vizet, láttuk hogy ez nem lehetséges.





Beszélgetőkörben a FEJSZEKÁSA (orosz népmese) című mesét mondtam el, már két gyertyát gyújtva az adventi koszorún. Ma Mírának jutott, hogy kihúzza a kis fiókot és meglelje az édességet az adventi naptárból.




SZIKRA


Megismerkedtünk egy egyszerű háztartási géppel, a villanyrezsóval. Elmondtam a gyerekeknek, hogy vannak olyan "tűzhelyek", amelyek kis helyen elférnek. Bemutattam a villanyrezsót, az alkotórészeit, hogyan működik. Arra is kitértem, hogy milyen balesetet okozhat, ha nem megfelelően használják, csak felnőtt kezelheti, hogy árammal működik. Megkérdeztem, látott-e valamelyikük ilyen eszközt, de senki sem ismerte. Bekapcsoltam a főzőlapot és minden gyerek kezét fölé tartottam, meleget éreztek. Ezután egy lábasban hideg vizet tettem a rezsóra, amíg a víz melegedett, mindenki végigsimította az üveg fedő belső oldalát. Megnézték ujjaikat, látnak-e rajta valamit. Hamarosan forrni kezdett a víz, hallgattuk a hangját, próbálták megnevezni (zubog). Felemeltem a fedőt, ismét végigsimították a gyerekek. Megnézték az ujjaikat és azt látták,hogy nedves lett. Megbeszéltük, hogy ez a vízgőz, láttuk, ahogyan visszacseppennek az üvegfedőről a lábasba.
Miután "babakarácsonyra" készülünk, felhasználtuk a forró vizet a babák fürdetéséhez. Összekevertük a kádban lévő hideg vízzel, így langyos vizet kaptunk. A babákat ünneplőbe öltöztettük, majd becsomagoltuk az ajándékaikat (a már előzőleg festett textil terítőket).















"AZ EMBER ÉS A TŰZ"


Könyvet nézegettünk az ősemberek életéről. Szép illusztrációk segítettek bemutatni, hogyan ismerte meg az ember a tüzet, (először félt tőle, később megszelídítette, használta.)




TŰZ  8.


"TŰZÖN SÜLT KENYÉR"- BETLEHEM  KÉSZÍTÉSE KENYÉRBŐL ÉS GYURMÁBÓL


Beszélgettünk karácsonyi történetekről, Jézus születéséről, képeskönyvet nézegettünk. Felidéztük a templomban látott élményeinket.
Ezek után mi is elkészítettük a csoportunk kis betlehemét. Félbevágtam egy kenyeret, melynek kiszedtük a belsejét, aztán elkészítettük a "Szent család tagjait, a három királyt, a bárányokat gyurmából és szegfűszeggel díszítve. Nagy örömünkre a közös óvodai karácsonyi ünnepünkön is díszíthettük vele az ünnepi asztalt.










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése