2010. március 17., szerda

"VÍZCSEPPECSKE KALANDJAI"

VÍZ - 8.  A  VÍZ  ÉS  A  FÖLD  KAPCSOLATA

"Kísérleteztünk"...
Kipróbáltuk mi is történik a talajjal, ha több fajta szennyezett vizet és használt étolajat, papír- és zöld hulladékokat, tárgyakat szemetelünk rá...
Megtapintottunk először különböző talajokat, termőtalajt, homokot, agyagot. Morzsolgattuk, összenyomtuk, ismerkedtünk az anyagokkal.
Hoztam be finom szemcséjű sódert is, megbeszéltük a talaj rétegeit is, amelyek mélyén van az édes víz.
(Régen, hogyan ástak ivóvíz kutakat?)
Három pohár vízbe fűrészport kevertünk. Megfigyeltük, hogyan változik meg a víz színe, állaga.
Három pille palackot (melyeket előzőleg elvágtam és az aljukat kilyukasztottam) megtöltöttünk termő talajjal. Majd befőttes üvegekre állítottuk. A poharakból a fűrészporral szennyezett vizet ráöntöttük a palackban lévő talajra. Megnéztük, hogy  mi történt a vízzel? Mi a fűrészporral? Ezután más szennyező anyagot tartalmazó vizeket is öntöttünk a talajra. ( Ezzel a föld vízáteresztő- képességét és a tisztító, szűrő hatását szemléltettem, valamint azt, hogy a vízben lévő szennyeződések a talajt is szennyezik.)
Érdekes volt a használt étolaj a talajra öntve, a papír, a zöld ágak, a gyümölcs héj is.
Megbeszéltük, hogy a használt olajat össze kell gyűjteni és kijelölt tárolókba önteni.
Összehasonlítottuk a pillepalackok, a befőttesüvegek  a gyermekek számát. Megállapítottuk melyikből van több, kevesebb, ugyanannyi. Megnéztük melyik befőttes üvegbe folyt át a legtöbb, legkevesebb szennyezett víz.



 


"RAJTAD  IS  MÚLIK!"

Már nagyon sokat tudunk, ami a helyes és helytelen viselkedéseket illeti környezetünk megóvásában.
Két karikát tettem a szőnyeg közepére, melyek köré leültünk. Minden gyereknek adtam egy-egy képet, melyet megnézett és megmutatta a többieknek. Sorban elmesélték mit is látnak a fotón és az helyes vagy helytelen cselekedet?
Ezután a "JÓ"  -  illetve a  "ROSSZ" karikába tette. 


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése